luni, 24 octombrie 2016

Tehnici simple pentru balonări şi constipaţie

Exerciţiul miraculos pentru un abdomen plat

Nu că ar fi ceva de laudă, însă vreau să împărtăşesc azi câte ceva din experienţa mea personală privind subiectul constipaţie şi balonări.
Jumătate din viaţă am avut o dietă puţin variată şi chiar dacă nu am suportat de mică grăsimile sau dulciurile asta nu m-a ferit, prin lipsa nutrienţilor suficient de diversificaţi şi a fibrelor, să am probleme cronice cu sistemul digestiv.



De ce am decis să abordez subiectul?
Pentru că văd în jurul meu oameni care au ajuns ca şi mine acum un deceniu să li se pară o stare normală cotidiană să se baloneze şi să fie constipaţi. „Aşa sunt eu” – îşi spun. „Am avut mereu burtică, de unde aş putea să am un abdomen plat?” „Lasă că eu am remediul meu, dacă bag o ţigare la cafea ies sigur la baie”.

 La 20 şi un pic de ani, primele două erau şi motto-urile mele (a treia nu intră în discuţie că nu am fumat vreodată). Şi îmi amintesc perfect cum de câte ori mâncam friptură împănată cu usturoi lângă piure mă umflam şi zăceam vreo două ore fără energie şi cu crampe.
Ajunsesem la un moment dat să o întreb pe o prietenă doctoriţă ce pot face să-mi verific colonul pentru că nu mai scăpam de constipaţie. Pare greu şi pentru mine de crezut acum că am fost aşa vreodată, însă pentru că a durat ani de zile încă imi amintesc cum mă uitam la abdomenul concav de-a dreptul al unei colege şi mă întrebam dacă se înfometează sau ce face să arate aşa.

Schimbarea la mine s-a produs în două etape, acum 8-9 ani când am schimbat 2 lucruri pe care le făceam zilnic.

Primul a fost când un foarte bun prieten mi-a propus să facem simultan (locuiam la distanţă aşa că dădeam startul la telefon şi făceam concurs) în fiecare seară 10-15 minute de abdomene. (Nu, nu din acelea la care te ridici cu tot spatele până dai cu capul de genunchi, revin imediat şi cu exemplificarea.)

Ajunsesem să facem între 300 şi 400 bucăţi în 15 minute şi am făcut asta aproape zilnic timp de vreo 9 luni de zile cred. Multumesc din suflet Ştefan pentru suport!
Rezultatul a fost incredibil, nu numai ca am ajuns să văd „pe pielea mea” acel abdomen plat, însă ani de zile după ce nu am mai făcut nici un exerciţiu, abdomenul a rămas plat.

Cum se fac abdomenele?

Există o variantă mult mai uşoară, care protejează coloana.
Pe jos pe spate, folosind preferabil o saltea de izopren îndoim genunchii cu tălpile pe sol. Cu coatele la ceafă, nu ridicăm spatele de pe podea ci doar umerii puţin, fără a forţa întinderea prea tare a gâtului (cefei).
Altă variantă pentru picioare e cu ele la 90 de grade, fie ţinute în aer cu gleznele încrucişate, fie sprijinite pe o canapea.





Pentru exerciţiile laterale pun de exemplu piciorul drept cu talpa pe sol şi stângul oblic cu glezna sprijinită pe genuchiul drept. Apoi ridicările le fac trăgând cu cotul opus (dreptul) către genunchiul stâng.
Cea mai grea variantă pe care o fac e cu picioarele lumânare.

Primul video din care ne-am inspirat când am început, deşi am ocolit unele poziţii de acolo care mi s-au părut că forţează coloana este acesta:

Şi apoi am găsit un dvd cu Cori Grămescu şi am luat idei şi de acolo. Aici e un exemplu de pe youtube cu ea din care vă puteţi alege un set de exerciţii care să vă placă şi le puteţi şi varia:

Există pe youtube serii întregi dedicate anumitor părţi ale corpului sau grupe de muşchi ce se numesc aşa: exerciţii de 8 (sau 7 sau 10) minute pentru....

Al doilea lucru bun a fost învăţat de la soţul meu, care bea doar lichide la temperatura camerei. Mi se părea groaznic la început. Dacă era prea rece apa iarna o ţinea în gură să o încălzească înainte să o înghită. Şi pentru că ştia la vremea aceea mai multe decât mine despre medicina chineză am decis că merită efortul să încerc să-l imit.

Ce beneficii are apa la temperatura camerei?

1.   În primul rând nu e rece la gât, mai ales iarna şi evident nici pentru smalţul dinţilor
2.   În al doilea rând, cum am mai spus, nu traumatizează stomacul (şi aici vreau să fac o paranteză, am experimentat şi eu pe vremuri teoria cu bea apă rece din frigider ca să slăbeşti şi a fost o prostie care mi-a readus durerile de stomac. E mai sigur cu un grapefruit pe zi, aia a mers)
3.   În al treilea rând, un lichid ţinut în gură înainte de a-l înghiţi este absorbit paţial prin limbă, care este prima poartă de colectare a nutrienţilor din cadrul sistemului digestiv (voi vorbi despre asta într-un articol despre metabolism)
4.   În al patrulea rând, un pahar de apă călduţă hidratează şi înmoaie conţinutul intestinului, ajutând în câteva minute la eliminare. De aceea, practicat zilnic (paharul de apă dimineaţa pe stomacul gol şi unul înainte de a merge la toaletă dacă simţim că va fi dificil) fac minuni şi reduc şi trauma ce în timp poate duce la hemoroizi.


Tehnica săptămânii

Tot legat de constipaţie şi balonări adaug şi o tehnică energetică, inspirată tot din medicina chineză, care poate fi folosită în special în cazurile în care disconfortul este mare (dureri, crampe, gaze care nu ies).
Poate fi practicată şi împreună cu respiraţia abdominală, care, prin masajul asupra organelor interne din zona abdominală favorizează relaxarea musculară şi eliminarea gazelor.

Descrierea tehnicii

Se poate practica atât aşezat pe spate cât şi în picioare, însă nu şezând, casă fie liber canalul de eliminare a gazelor.
Se freacă palmele una de alta 10-15 secunde până simţim că se încălzesc. Cu cât mai calde cu atât mai bine, pentru că acea energie va fi transferată prin piele în ţesutul muscular al intestinului.
Ideal e să-l facem pe piele direct, însă dacă nu se poate, merge şi peste un strat mai subţire de haine, dar efectul va fi diminuat.
Se localizează buricul şi în zona de sub el se fac uşor, abia atingând pielea cercuri cu palma dreaptă perfect întinsă în sensul în care am deşuruba o sticlă. Se va simţi o energizare a pielii sub formă de furnicături după un timp, semn că tehnica îşi face efectul.

Observaţie: în tehnica de masaj Shiatzu sunt două idei simple, care explică şi metoda de mai sus. Dacă o zonă este blocată, contractată, înseamnă că există energie stagnantă acolo care trebuie dispersată şi repusă în circuitul ei natural. Cum dispersăm? Cu mişcări în sensul deşurubării capacului de pe sticlă, adică o deschidem. În celălalt caz, dacă o zonă este lipsită de vlagă, moale, poate amorţită, trebuie să o energizăm, să-i dăm energie din afară spre înăuntru şi facem asta cu mişcări circulare ca şi când am înşuruba un dop.

Care este beneficiul?

În câteva minute de masaj, în medie 5-10 minute, (pe care le putem folosi şi pentru a ne relaxa întreg corpul şi mintea, fapt benefic de altfel şi pentru restul corpului şi care ne mută atenţia de pe senzaţia de crampe), zona abdominală se va relaxa şi primul efect va fi eliberarea gazelor.
Dacă la sfârşit bem şi un lichid cald (de exemplu un ceai) vom reuşi să scăpăm şi de constipaţie.
Evident, pe termen lung, pentru a nu mai avea probleme trebuie să avem grijă să adăugăm zilnic fibre în alimentaţie şi să evităm combinaţiile de alimente ce balonează, gen carne plus cartofi (la modul general proteine + alimente ce conţin amidon) sau fructe (care fermentează acid) împreună cu mâncarea sau la distanţă prea mică de aceasta.

De reţinut:

În medicina tradiţională asiatică, ce a supravieţuit de peste 3000 de ani, primele metode de tratament şi ameliorare erau făcute prin atingere şi masaj, presopunctură.
De aceea încă şi în zilele noastre s-au păstrat termeni cum sunt în limba japoneză teate care înseamnă vindecare, tratament şi este format ca sens din expresia „a pune mâna

Încă din burtica mamei, fătul este influenţat (calmat sau stimulat) prin mângăieri.
Şi tot la asiatici am văzut ceva ce nu este specific la noi: un bebe care plânge şi apoi copil, adult, nu contează vârsta, este liniştit şi i se transmit gânduri de empatie şi suport prin taparea uşoară şi ritmică pe spate cu palma. Explicaţia este asocierea acestor batăi ritmice şi a contactului fizic (în general făcut prin îmbrăţişare) cu bătăile inimii mamei, atât de familiare şi care sunt echivalentul siguranţei şi iubirii necondiţionate, indiferent la ce vârstă ne aflăm.

Citatul săptămânii
„All diseases begin in the gut” sau „Toate bolile încep în intestin (sistemul digestiv)” (Hippocrate)
Aici este un articol dedicat special temei şi în special a legăturii dintre intestin şi creier, mai puţin cunoscută la noi.

Melodia săptămânii
Vanghelis - „To The Unknown Man” – intro

Şi îm permit să închei cu un zâmbet:



O săptămână relaxată şi caldă!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu